Tuesday, March 28, 2006

Awal Bicara

Bermula dengan ismi Allahu Ta'ala, ruang bicara ini saya mulai dengan mengucapkan syukur kepada Nya, Rabbul Alamin.

Segala puji dan tasbih mengiring awal bicara di laman maya ini dengan mengajak saudara saudari ke arah merenung tentang keadaan umat Islam di Akhirul Zaman ini.

Sayugia , bahasa yang akan dipergunakan di ruang ini adalah Bahasa Melayu asli dan cenderung ke menobatkan semula segala pepatah dan puisi lama.

Insyaallah, dengan adanya kesempatan sebegini untuk mengamalkan apa apa kelaziman yang kian dilupakan, maka diri ini akan menggunapakai apa saja pepatah warisan dari zaman lampau yang sudah mulai di lupai orang.

'Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu, Yang Menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah! Bacalah!..dan Tuhanmu lah Yang Maha Pemurah. Yang telah mengajar (manusia) dengan perantara'an kalam. Dia telah mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya!'

Firman Allahu Ta'ala didalam Surah Al-'Alaq ayat 1 hingga 5.

1400 lebih tahun dahulu ayat ayat suci Al 'Qur'an nul Karim diatas di turunkan kepada Nabi Muhammad Sallalahu Alaihi Wassallam sebagai amanah untuk di sampaikan oleh baginda kepada manusia seantero dunia!

Intipati ayat ayat tersebut menerangkan secara jelas tentang hakikat kejadian manusia yang baru kini sejak sekurun yang lalu para saintis dan ahli bijak pandai menemui cara cara melihat sesuatu benda yang halus melalui kanta mikroskop!

Manusia pada zaman Nabi SAW belum berupaya mengkaji tentang sel sel dan zat zat kejadian manusia.

Belum ada lagi segala peralatan zaman sekarang yang serba canggih untuk meneropong jauh kedalam kejadian manusia seperti apa yang kita semua sedia maklum dizaman ini.

Pembenci pembenci Islam sering menuduh dan memfitnah Nabi SAW telah meniru dari pendita pendita Yahudi dan Nasara dan mengarang kitab Al Qur'an Al Karim!

Betapa bingung dan biadapnya mereka ini yang sejak zaman berzaman masih buta dan tuli terhadap keluhuran Rahmatulil Alamin.

Nabi Muhammad SAW adalah seorang yang 'ummi'!

Baginda tidak pernah belajar menulis dan membaca apatah lagi di tuduh mengarang sebuah kitab yang sehingga ke sa'at ini terbukti sebagai suci dan tidak ada sebarang keragun tentang kandungan kitab al Qur'an ini.

Susah sangat bagi mereka yang telah kelabu jiwa dan minda mereka mengakui dan menerima bahawa Al-Qur'an itu adalah mukjizat dari Allah SWT bagi dijadikan pedoman seluruh manusia.

Bagi kita yang bertuah hidup sebagai seorang Muslim, marilah kita sama sama mentela'ah segala isi Al-Qur'an al Karim dan belajar tentang segala ilmu yang dikandunginya.

Insyaallah, kita boleh belajar tentangnya sedikit demi sedikit mengikut keupaya'an diri kita!

Semoga di berkati Allah SWT! Amin.

No comments: